به راحتی در دوره ها ثبت نام کنید و استفاده کنید
0
03132353282

اصلی‌ترین نشانه های روابط ناسالم عاطفی

سرفصل‌های این مقاله

 

    تعریف رابطه عاطفی

 

    زنگ خطرهای روابط ناسالم عاطفی

 

    مدیریت رابطه عاطفی

 

    بهترین کلینیک زوج درمانی

 

تابه‌حال در یک رابطه عاطفی قرار گرفته‌اید؟ رابطه‌ای که در آن فردی را دوست داشته باشید و بخشی از زمان خودتان را تنها به او اختصاص دهید؟

شاید بتوان گفت رابطه عاطفی یکی از زیباترین انواع روابط در میان افراد است که عشق و دوست داشتن، از خود گذشتگی و دوستی را به خوبی به نمایش می‌گذارد.  آنچه در یک رابطه عاطفی اهمیت دارد، نحوه مدیریت رابطه و شناخت نشانه‌های سالم و ناسالم آن است.

اگر به شکل منطقی به رابطه عاطفی نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که هیچ رابطه عاطفی یک شبه به پایان نمی‌رسد و به هم خوردن رابطه میان دو نفر به صورت تدریجی و آرام انجام می‌گیرد.

به همین دلیل توجه به نشانه‌های یک رابطه و زنگ خطرهای آن بسیار اهمیت دارد و می‌تواند اطلاعات بسیاری درباره کیفیت رابطه به ما بدهد.

در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم نشانه های روابط ناسالم عاطفی و علت رخ دادن آن‌ها را بررسی کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

تعریف رابطه عاطفی

 

رابطه عاطفی تعریف ساده‌ و روشنی دارد و تقریبا معنای آن از میان واژه‌ها مشخص هستند. به احساس عشق و دوست داشتنی که میان دو نفر در یک رابطه به وجود می‌آید و آن‌ها در کنار یکدیگر به ثبات و آرامش می‌رساند، رابطه عاطفی می‌گویند.

در حقیقت رابطه عاطفی رابطه‌ای است که در آن احساسات و عواطف به مقدار زیادی دخیل هستند و از دوست داشتن سرچشمه می‌گیرند.

هر فرد ممکن است در طول زندگی خود روابط عاطفی گوناگونی را تجربه کند. به این ترتیب می‌توان گفت رابطه عاطفی به چند نوع تقسیم می‌شود. مثل رابطه عاطفی میان والدین و فرزندان، رابطه عاطفی میان دو دوست، رابطه عاطفی میان فرزندان یک خانواده (خواهران و برادران) و از همه مهم‌تر رابطه عاطفی میان دو زوج، پارتنر یا همسر.

 

در همه این روابط می‌توان رد پایی از عاطفه، عشق، صمیمیت و دوست داشتن را دید. اما آنچه بیش از همه مورد بحث است و قصد داریم نشانه‌های ناسالم بودن آن را بررسی کنیم، رابطه عاطفی میان زوج‌ها یا زن و شوهرهاست.

اشکالاتی که در رابطه عاطفی یک زوج به وجود می‌آید، می‌تواند به مرور زمان رشد کند و در یک نقطه آنقدر بزرگ شود که رابطه را به پایان برساند. به همین دلیل است که بررسی نشانه‌های روابط ناسالم عاطفی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

 

زنگ خطرهای روابط ناسالم عاطفی

همانطور که اشاره کردیم، هیچ رابطه‌ای یک شبه به پایان نمی‌رسد و با تصمیم یک روزه انجام نمی‌گیرد. به هم خوردن یا تمام شدن یک رابطه، اتفاقی است که در طول زمان رخ می‌دهد و با نشانه‌هایی همراه است که از طریق آن‌ها می‌توان به علت آن پی برد.

اگرچه پایان دادن به روابط عاطفی و زناشویی دشوار است و هر دو طرف را با مشکلات و بحران‌هایی مواجه می‌کند، اما در برخی مواقع، ادامه دادن رابطه ناسالم آسیب‌های بسیار بیشتری را به دنبال دارد که به در نهایت به یک اتفاق غیرقابل جبران منجر می‌شود. به همین دلیل شناخت نشانه های رابطه عاطفی ناسالم بسیار مهم است و در حفظ کیفیت روابط اهمیت زیادی دارد.

از مهم‌ترین نشانه های روابط ناسالم عاطفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ارزش‌ها و باورهای متفاوت

مهم‌ترین نکته برای برقراری ارتباط دو فرد با یکدیگر، داشتن ارزش‌ها و باورهای مشترک است که آن‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد. متاسفانه بسیاری از افراد، چندان به این مورد توجه نمی‌کنند و به همین دلیل وارد روابط عاطفی می‌شوند که هیچ باور و ارزش مشترکی با فرد مقابل ندارند.

بهتر است در ابتدا با پارتنر خودتان خودتان صحبت کنید و درباره ارزش‌های خانوادگی، باورهای جمعی یا مذهبی و همچنین نگاه و انتظار خودتان از زندگی تعریف کنید. اگر تفاوت عقاید و باورهای شما بیش از اندازه است، بهتر است رابطه را شروع نکنید یا از ان خارج شوید.

اصرار به تغییر

از دیگر نشانه های روابط ناسالم عاطفی که توجه به آن اهمیت زیادی دارد، اصرار یک نفر به تغییر دیگری است. در حقیقت اگر قصد و نیت شما از ورود به یک رابطه تغییر دادن فرد مقابل و هماهنگ شدن باورها و ارزش‌های او با شماست، بهتر است رابطه را به پایان برسانید.

بیکاری و بی هدفی

بیکاری و بی هدفی در زندگی یک نشانه روابط ناسالم عاطفی است. اگر وارد رابطه با فردی شدید که هیچ برنامه، هدف و کاری نداشت، بهتر است از رابطه فاصله بگیرید و آن را به پایان برسانید. این ویژگی در زندگی می‌تواند بسیار آسیب‌زا و خطرآفرین باشد و رفته رفته کیفیت روابط را کاهش دهد.

محدود کردن

یک رابطه عاطفی سالم رابطه‌ای است که در آن فردیت هر دو نفر حفظ شود و هر فرد در عین اینکه درون یک رابطه عاشقانه قرار دارد، فضای شخصی و زمان مخصوص به خودش را هم داشته باشد.

رابطه‌ای که در آن یک نفر دیگری را به شدت محدود می‌کند، او را از انجام کارهای طبیعی و روتین، پوشیدن لباس‌های خاص، رفتن به مکان‌ها مختلف و … منع می‌کند و هیچ حریم شخصی‌ای را برای او قائل نیست، به عنوان یک رابطه عاطفی ناسالم شناخته می‌شود که در صورت تداوم بسیار آسیب‌زا است.

خیانت

شاید بتوان گفت بدترین و نابخشودنی‌ترین ضربه‌ای که یک فرد در رابطه عاطفی خودش می‌خورد، خیانت است. بروز خیانت در یک رابطه، حتی اگر برای یک بار اتفاق بیفتد، زمینه بی‌اعتمادی و عدم اطمینان را فراهم می‌کند و به این ترتیب رابطه هرگز مانند گذشته نمی‌شود.

خیانت اتفاق بسیار پیچیده‌ای است که به دلایل گوناگون در زندگی رخ می‌دهد و می‌تواند به سرعت یک رابطه را به اتمام برساند.  در تعریف خیانت می‌توان گفت که خیانت یعنی از سوی یک فرد قابل اعتماد ضربه احساسی بخورید. این حالت هم می‌تواند از روی خواست و اراده آن فرد انجام بگیرد و هم به صورت غیرارادی و ناخودآگاه باشد.

عوارض خیانت در زنان و مردان می‌تواند آنقدر شدید باشد که تا مدت‌ها فرد را با انواع مشکلات روحی درگیر کند. بنابراین اگر در رابطه خودتان نشانه‌هایی از خیانت را دیدید، بهتر است فکری برای آن بکنید.

 

 

رفتارهای بی‌ثبات

بی‌ثباتی شخصیتی در هر فرد می‌تواند رابطه را به سمت تخریب و تمام شدن پیش ببرد. فردی که در رابطه ثبات عاطفی و رفتاری ندارد، دمدمی مزاج است و در هر زمان چیز متفاوتی را می‌خواهد، یک آسیب جدی برای رابطه است.

باجگیری عاطفی

از دیگر نشانه های روابط ناسالم عاطفی می‌بایست به باجگیری عاطفی اشاره کرد. باجگیری عاطفی به این معناست که یک طرف رابطه، دیگری را در ناامنی روانی قرار می‌دهد و از ترس، اعتماد به نفس پایین، تعهد، احساس گناه و دوست داشتن فرد مقابل برای رسیدن به اهداف و تامین نیازهای خود استفاده می‌کند.

 

غرق بودن در گذشته

غرق بودن در گذشته مهم‌ترین آسیب رابطه عاطفی و یکی از نشانه های رابطه عاطفی ناسالم است که یک رابطه را به پایان می‌رساند. فردی که هنوز از فکر روابط پیشین خود و مشکلاتی که در گذشته داشته بیرون نیامده و غرق در گذشته است، به هیچ عنوان نمی‌تواند رابطه خودش را به شکل سالم جلو ببرد.

بنابراین اگر همچنان غرق در گذشته هستید یا فرد مقابلتان کسی است که با گذشته خودش کنار نیامده، هرگز رابطه را شروع نکنید.

 

بی میلی در رابطه جنسی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها رابطه عاطفی میان زن و شوهر و پارتنرها، میل و رغبت به برقراری رابطه جنسی و سکس باکیفیت است. زمانی که بی میلی همسر خود را در روابط زناشویی می‌بینید، بهتر است علت سرد شدن مرد در رابطه زناشویی یا سردی زن را در رابطه بررسی کنید.

بی میلی در رابطه جنسی می‌تواند نشانه روشنی از وجود یک مشکل مانند عشق یک طرفه یا خیانت و اختلالات روحی و … باشد.

مدیریت رابطه عاطفی

یک رابطه عاطفی نیاز به مدیریت و مراقبت دارد. درست مانند گیاه در حال رشدی که اگر مراقبت از آن به خوبی صورت نگیرد، پس از مدتی به سمت پژمردگی می‌رود. حالا که با نشانه های روابط ناسالم عاطفی آشنا شدید و این علائم و نشانه‌ها را شناختید، بهتر است اهمیت مدیریت رابطه عاطفی را هم بدانید.

آشنایی با شیوه‌های مدیریت رابطه عاطفی یا روانشناسی روابط عاطفی می‌تواند به مقدار زیادی شما را در این مسیر راهنمایی کند.

مهم‌ترین فایده یادگیری مدیریت روابط این است که زودتر نسبت به نشانه های روابط ناسالم عاطفی آگاه می‌شوید و آن‌ها را می‌شناسید.

تکنیک‌های این مدیریت را می‌توانید با مراجعه به مشاور و روانشناس متخصص بیاموزید و با اگاهی کامل از آن درباره کیفیت رابطه خود تصمیم بگیرید.

مراجعه به یک زوج درمانگر متخصص و حرفه‌ای می‌تواند به خوبی شما را در مسیر درست مدیریت روابط هدایت کند و نشانه‌های آسیب‌زای آن را گوشزد کند.

 

 

بهترین کلینیک زوج درمانی

 

اگر نشانه های روابط ناسالم عاطفی را در رابطه عاطفی خودتان می‌بینید و نمی‌دانید چطور می‌توانید آن‌ها برطرف کنید یا کاهش دهید، بهتر است از یک زوج درمانگر کارآزموده در این زمینه کمک بگیرید.

برای انتخاب بهترین کلینیک و مرکز روانشناسی زوج درمانی بهتر است از روش جست‌وجوی اینترنتی کمک بگیرید. با سرچ در اینترنت لیستی از بهترین مراکز زوج درمانی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید هر کدام را بررسی کنید. حتما توجه داشته باشید فقط کلینیک‌هایی را انتخاب کنید که نام و نشانی درست و مشخصی دارند و امکان بررسی پیشینه و سوابق آن‌ها وجود دارد.

 

پرسش از افراد باتجربه‌ای که پیش از شما از خدمات زوج درمانی مراکز استفاده کرده‌اند هم می‌تواند در این مسیر بسیار کمک‌کننده باشد.

سخن آخر

هیچ رابطه‌ای صد در صد کامل نیست و همیشه درصد کمی از اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاه در آن وجود دارد. این تفاوت‌ها اگر به مقدار اندکی در رابطه وجود داشته باشند‌ می‌توانند باعث رشد هر دو فرد شوند. اما زمانی که سطح این اختلافات بیشتر می‌شود،  به رابطه عاطفی افراد آسیب‌های زیادی می‌رساند.

 

 

دقت به نشانه های روابط ناسالم عاطفی می‌تواند جلوی آسیب‌های شدید را بگیرد و زمینه را برای مدیریت عاطفی فراهم کند. بهتر است با مشاهده نشانه های روابط ناسالم عاطفی به درمانگر مراجعه کنید و با ریشه‌یابی علت بروز این نشانه‌ها در جهت سلامت روان خود حرکت کنید.

درمانگران ما در آفتاب مهر از ابتدا تا انتهای مسیر سلامت روان همراه با شما هستند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

commodo quis, risus. efficitur. pulvinar elit. eleifend quis Donec massa Curabitur