به راحتی در دوره ها ثبت نام کنید و استفاده کنید
0
03132353282

درباره مشاوره خیانت همسر چه می دانید ؟

خیانت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که امکان دارد در روابط زن و شوهری و میان همسران اتفاق بیفتد و ادامه زندگی مشترک را تلخ و گاهی غیر ممکن کند! خیانت اتفاقی است که در صورت رخ دادن، به یک ناامنی روانی منجر می‌شود و مشکلات روحی و روانشناختی زیادی را برای فرد به بار می‌آورد.

این اتفاق در سطوح گوناگون و به شکل‌های متفاوتی رخ می‌دهد و تجربه خیانت در هر فرد با دیگری بسیار متفاوت است. کسی که مورد خیانت قرار می‌گیرد با یک شوک غیر منتظره، خشم و سردرگمی روبه‌رو می‌شود و در بسیاری از مواقع روش درست برخورد با این مسئله را نمی‌داند. موارد زیادی هم وجود دارد که در این شرایط، فرد قدرت تفکر منطقی و تصمیم‌گیری خودش را از دست می‌دهد و به شکل احساسی و یا با خشم بسیار زیاد در برخورد با خیانت رفتار می‌کند.

مشاوره خیانت همسر یکی از بهترین راه‌هایی است که به افراد کمک می‌کند به صورت منطقی و درست با مسئله خیانت همسر روبه‌رو شوند و برای بازیابی آرامش و سلامت روان خود به روش درستی  اقدام کنند.

در این مطلب از وبلاگ آفتاب مهر قصد داریم درباره مشاوره خیانت همسر و تاثیر آن در بازیابی سلامت روان صحبت کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید:

خیانت یعنی چه؟

بهتر است پیش از پرداختن به مشاوره خیانت همسر و تاثیر آن در شکل‌گیری نگاه منطقی به این مسئله، تعریف دقیق خیانت را بشناسیم. خیانت در لغت به معنای بدعهدی، بی‌وفایی و بی‌توجهی به امانت است و این معنی در همه فرهنگ‌ها به شکل یکسانی درباره خیانت به کار می‌رود.

خیانت می‌تواند درباره هر موضوعی رخ دهد. خیانت در امانتی که یک فرد به شما سپرده است، خیانت به میهن و وطن و … . اما یکی از مهم‌ترین انواع خیانت‌ها خیانت به همسر و شریک زندگی است که او را در یک فضای ناامن روحی و روانی قرار می‌دهد و جبران آن و بازگشت به اعتماد را بسیار دشوار می‌کند.

پس می‌توان خیانت را به این شکل تعریف کرد:« خیانت به این معنی است که شما از سوی یک فرد قابل اعتماد، ضربه احساسی و روحی بخورید و این عمل می‌تواند به صورت کاملا آگاهانه و یا به خاطر غفلت فرد مقابل اتفاق بیفتد.»

 

 

دلایل خیانت زوج‌ها به یکدیگر

خیانت به دلایل مختلفی انجام می‌گیرد که برخی از آن‌ها بسیار سطحی و حتی شاید غیرقابل باور باشند! اما مسئله مهم این است که این اتفاق رخ می‌دهد و با رخ دادن آن، آسیب‌های روحی و روانی زیادی هم بروز می‌کنند. مشاوره خیانت همسر در این شرایط کمک زیادی به نگاه منطقی و واقع‌بینانه به مشکل و کاهش دردهای روحی ناشی از آن می‌کند. از مهم‌ترین دلایل خیانت زوج‌ها به یکدیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشم و انتقام

در بسیاری از مواقع خیانت به همسر در پی یک خشم یا انگیزه انتقام اتفاق می‌افتد. همسرانی که مدت طولانی از یکدیگر دلخوری دارند و به دنبال ریشه‌یابی و حل مشکلات نرفته‌اند و … عموما از یکدیگر یک نوع خشم و عصبانیت درونی دارند. این خشم در برخی موارد فرد را به این سمت می‌برد که با رفتارش به پارتنر خود آسیب برساند و با این کار به خشنودی درونی برسد. نتیجه این کار در بسیاری از موارد به صورت خیانت به همسر بروز می‌کند. 

عدم رضایت جنسی

رابطه جنسی در زندگی زناشویی یکی از مهم‌ترین ابعاد رابطه با همسر است که اگر یکی از طرفین با نارضایتی در آن روبه‌رو شود و زوج‌ها به دنبال درمان آن نروند، زمینه‌ساز خیانت می‌شود.

تفاوتی ندارد که این نارضایتی از سمت زن است یا مرد. به هر حال می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت رابطه جنسی و در نهایت خیانت یکی از طرفین شود.

نبود رضایت عاطفی

عشق و علاقه و ابراز واقعی آن از دیگر مسائل مهمی است که همه و به خصوص همسران در روابط زناشویی خود باید به آن توجه کنند. زمانی که این عشق و علاقه به هر دلیلی کمرنگ شده یا از بین می‌رود، نارضایتی عاطفی اتفاق می‌افتد و ممکن است زن یا مرد برای جبران این نارضایتی و کمبود، به دنبال رابطه با افراد دیگر بروند. در این موارد مشاوره خیانت همسر کمک بسیار بزرگی به شنیده شدن بدون ترس از قضاوت می‌کند و می‌تواند ناراحتی‌های روحی ناشی از این ضربه را کمرنگ کند.

تمایل به تنوع طلبی

آدم‌های زیادی وجود دارند که به تنوع طلبی مشهورند و درهر چیزی به دنبال کشف تجربه‌های جدید  هستند.    این ویژگی به تنهایی و درباره مسائل گوناگون اصلا بد نیست. اما در موارد افراطی آن و زمانی که این ویژگی باعث زیر سوال رفتن تعهد افراد به یکدیگر می‌شود، می‌توان آن را خطرناک و آسیب‌زننده دانست . مشاوره خیانت همسر کمک می‌کند که فرد با ریشه‌های این ویژگی و پیامدهای آن بیشتر آشنا شود و در نتیجه پذیرش اتفاق در او زودتر رخ دهد .

اعتمادبه‌نفس پایین

شاید باورپذیر نباشد، اما اعتمادبه‌نفس پایین در افراد می‌تواند به خیانت منتهی شود. در واقع فردی که از اعتمادبه‌نفس پایین رنج می‌برد، برای بازیابی شخصیت خودش، به سمت روابط متعدد می‌رود و این کار او را از درون خشنود می‌کند.

اگر مشاوره خیانت همسر به درستی انجام بگیرد، قادر خواهید بود که شناخت این ویژگی در همسر خود، به علت اصلی رفتار او پی ببرید. البته باید این مسئله را در نظر بگیرید که علت تمامی خیانت‌ها از اعتمادبه‌نفس پایین سرچشمه نمی‌گیرد و ممکن است دلیل متفاوتی داشته باشد.

 

ناتوانی در گفت‌وگوی منطقی

توانایی گفت‌وگو، طرح مشکلات و تلاش برای حل آن‌ها یکی از اولویت‌های هر زن و شوهری است که آن‌ها را در برابر مشکلات مقاوم می‌کند. اما برخی از زوجین به این دلیل که هیچگاه مشکلات و مسائل را بررسی نمی‌کنند و به گفت‌وگوی منطقی با هم مشغول نمی‌شوند، ضربه می‌خورند و به این صورت یکی از طرفین گوش شنوای دیگری را برای طرح دغدغه‌هایش پیدا می‌کند!

 

انواع خیانت

خیانت را می‌توان در دو دسته جای داد:

 

 

خیانت عاطفی

عواطف و احساسات مهم‌ترین عواملی هستند که به موفقیت در زندگی زناشویی کمک می‌کنند. زمانی که به هر دلیلی مانند ازدواج ناخواسته، انتقاد بیش از حد در زندگی، تحقیر و توهین و … این عواطف و احساسات از بین می‌روند، زمینه خیانت عاطفی فراهم می‌شود. در این نوع خیانت به همسر فرد هیچ وابستگی عاطفی به طرف مقابل احساس نمی‌کند و نیاز عاطفی خود را از راه‌های دیگر مانند ارتباط با شخص سومی تامین می‌کند.

 

خیانت جنسی

خیانت جنسی از انواع رایج خیانت‌ است که پس از رخ دادن، نیاز مشاوره خیانت همسر به مقدار زیادی احساس می‌شود. در این نوع خیانت فرد ممکن است همچنان از نظر عاطفی و احساسی به همسر خودش وابسته باشد، اما نیازهای جنسی خود را از راه‌های دیگری تامین می‌کند. سردی در روابط جنسی، عدم ارضای جنسی، تنوع طلبی در رابطه زناشویی و … از جمله دلایل خیانت جنسی در همسران است.

 

مشاوره خیانت همسر چگونه است؟

زمانی که فردی با خیانت از سوی همسر خود روبه‌رو می‌شود، آسیب‌های روحی زیادی می‌بیند که در بسیاری از مواقع زمینه‌ساز مشکلات روانشناختی در آینده می‌شوند.

مشاوره خیانت همسر به خوبی کمک می‌کند که ابعاد مشکل زناشویی خود را دور از قضاوت و سوگیری و همراه با یک درمانگر متخصص بررسی کنید. این کار اهمیت زیادی در کاهش برخوردهای هیجانی و به دور از منطق دارد و به خوبی می‌تواند کنترل اوضاع را به دست شما بدهد.

از آنجایی که خیانت، احساسات بسیار منفی و خشم زیادی را به فرد منتقل می‌کند، تلاش برای نگاه منطقی به مسائل و دوری از تصمیمات شتابزده در آن بسیار مهم است که این کار با کمک یک درمانگر و مشاور متخصص به خوبی انجام می‌گیرد.

مشاوره خیانت همسر به این صورت انجام می‌گیرد که درمانگر با هر دو فرد در جلسات مشاوره صحبت می‌کند و بدون هیچ قضاوتی در تلاش است تا ابعاد پنهان مساله را روشن کند. مشاوره خیانت همسر حتی اگر به بازگشت زوجین در کنار هم و ادامه زندگی آن‌ها منجر نشود، به خوبی می‌تواند افراد را در تصمیم‌گیری درست برای جدایی یاری کند.

 

مزایای مشاوره خیانت همسر

مشاوره خیانت همسر مزایای بسیاری دارد که فرد می‌تواند از آن بهره بگیرد. از مهم‌ترین مزایای این نوع مشاوره باید به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

صحبت بدون ترس از قضاوت

عموما زمانی که یک مشکل در میان همسران رخ می‌دهد، به‌ویژه اگر مسئله خیانت باشد، افراد زیادی از سر دلسوزی به قضاوت روی می‌آورند و با گمانه‌زنی درباره علت این اتفاق سعی در اظهار نظر دارند. این ویژگی حتی می‌تواند به بدتر شدن اوضاع و شعله‌ور شدن آتش خشم منجر شود.مشاوره خیانت همسر کمک می‌کند بدون ترس از هیچ نوع قضاوت و پیش‌داوری به بیان مشکل خود بپردازید و برای حل شدن آن تلاش کنید.

کمک به حفظ آرامش

مواجهه با خیانت می‌تواند در چشم به هم زدنی آرامش روانی فرد را مختل کرده و او را به سمت واکنش‌های هیجانی و احساسی شدید هدایت کند.زمانی که فرد در مواجهه با این شرایط از مشاوره خیانت همسر کمک می‌گیرد، با دریافت آرامش نسبی و کاهش خشمی که در درون دارد، می‌تواند ابعاد مسئله را بهتر ببیند. در واقع دریافت مشاوره خیانت همسر پس از ضربه‌ای که فرد از این اتفاق می‌خورد، به حفظ آرامش نسبی او کمک می‌کند.

 

ریشه‌یابی علت خیانت

واکنش‌های احساسی، اقدام به خودسرزنشگری و حدس و گمان درباره علت خیانت، اتفاقی است که در این مواقع رخ می‌دهد. درحالیکه بسیاری اوقات این حدس‌ها اشتباه هستند و نیاز به مشاوره خیانت همسر برای ریشه‌یابی علت خیانت بسیار زیاد احساس می‌شود.

 

بازیابی سلامت روانی

از آنجایی خیانت به فروپاشی روانی منجر می‌شود، بازیابی سلامت روانی در جلسات مشاوره خیانت همسر به مقدار زیادی دنبال می‌شود. با دریافت این مشاوره می‌توانید از احساسات منفی مانند خود کم ارزشی و … رها شوید و با گذر زمان به زندگی عادی برگردید.

 

سخن آخر

مشاوره خیانت همسر یکی از بهترین راه‌های بازیابی سلامت روان پس از برخورد با خیانت در زندگی است. برای این کار بهتر است به یک مشاور و روان درمانگر متخصص مراجعه کرده و به کمک راهنمایی‌های او، به روند زندگی طبیعی خود برگردید. درمانگران ما از ابتدا تا انتهای مسیر سلامتی روان همراه شما هستند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

leo adipiscing porta. luctus leo. mattis elit.