به راحتی در دوره ها ثبت نام کنید و استفاده کنید
0
03132353282

عواقب خطرناک اختلال رفتاری بر کودکان و بزرگسالان

افراد جامعه بايد راه درمان هاي حوزه سلامت روان را بدانند، طي تحقيقات به عمل آمده در سطح بين الملل آنچه كه تا كنون حاصل شده كساني كه دچار اختلالات رفتاري هستند، اصولا آن را پنهان و يا اينكه از ابتلا به اين بيماري اطلاع و آگاهي لازم ندارند. شناخت اختلالات رواني، دانش كمك گرفتن از متخصصان براي كسب درمان هاي در دسترس، دانش استراتژي هاي كمك به خود، مهارت و دانش براي كمك هاي اوليه و حمايت افراد و دانش جلوگيري از اختلالات، از جمله مولفه های سواد سلامت روان میباشد. اختلال عاطفي فصلي، اختلال استرس پس از سانحه، ترس، اختلال خوردن، اختلال وسواس فكري يا عملي، افسردگي، اختلال كم توجهي- بيش فعالي، اضطراب، اسكيزوفرني و اعتياد رفتاري از عمده آسيب هاي رفتاري در حوزه سلامت روان به شمار مي رود و متاسفانه مردم به دلايل متعدد براي شناسايي اين اختلالات در حوزه خانوادگي و درمان آن هيچ گاه يا كمتر اقدام مي كنند. يكي از دلايلي كه افراد نمي توانند اين اختلالات را تشخيص دهند ممكن است كه در دوره نوجواني دچار آن شده و يا در مورد اين رفتارها كمتر آگاهي دارند و به آن اهميت نمي دهند و از طرفي والدين هم ممكن است تصور كنند اين تغييرات رواني در سنين نوجواني طبيعي بوده و يا حتي يك مشكل جسمي و موقتي است. اختلال رفتاري در مجموع شامل رفتارهاي خاصي است كه زندگي فرد يا افراد جامعه را تخريب و يا حداقل به آنان آسيب‌ هاي روحي و جسمي مي رساند و از اين رو بي‌اشتهايي، افسردگي و اختلال كم توجهي- بيش فعالي نمونه هاي بارز اين بيماري رفتاري محسوب مي شود كه نه تنها كودك يا نوجوانان را بلكه بزرگسالان هم تحت تاثير قرار مي‌دهد.

*اعتياد رفتاري

براي شناخت بيشتر افراد جامعه از برخي اختلالات رفتاري كه مزمن نيستند و در عين حال به راحتي نمي توان آنها را درمان كرد، بایدگفت: اعتياد رفتاري يكي از تيك هاي رفتاري است كه در سطح جامعه مشاهده مي شود.اعتياد موضوعي پيچيده است. اعتياد اغلب به عنوان يك بيماري شناخته مي‌شود درصورتيكه مي‌تواند يك مشكل رفتاري هم باشد. بويژه آنكه اعتيادهاي رفتاري هم وجود دارد. يكي از مطالعات انجام شده در اين خصوص مي‌گويد: برخي رفتارها علاوه بر مصرف داروهاي روانگردان تاثير كوتاه مدتي به ‌وجود مي‌آورد كه علي رغم علم به عواقب نامطلوب آن ها، رفتاري مداوم را تشكيل مي‌دهد. پس میتوان به برخي تيك‌هاي رفتاري كه به نوعي در افراد موثر هستند معتاد شد.

*اسكيزوفرني

اسكيزوفرني يكي ديگر از اختلالات رفتاري است كه بيشتر افراد جامعه آن را مي‌شناسند. اين اختلال موضوعي فلج ‌كننده است و افراد مبتلا به آن را به شكل‌هاي گوناگون تحت تاثير قرار مي‌دهد. اسكيزوفرني يك اختلال ذهني مزمن است. افراد مبتلا به اسكيزوفرني اغلب توهمات، اوهام و برخي اوقات مشكلات فيزيولوژيكي را تجربه مي‌كنند. طبق آمارعلائم اين اختلال معمولا بين سنين 16 تا 30 سال بالا خود را نشان میدهد.

*اضطراب

همه افراد در برخي موارد اضطراب و نگراني را تجربه مي‌كنند. اما تا زماني كه اين مساله مزمن و طولاني مدت نشده و به نوعي اختلال رفتاري تبديل نشود، جاي نگراني وجود ندارد. اختلالات اضطرابي به شدت با موضوعات افسردگي مرتبط هستند و نگراني هم مثل افسردگي انواع بسيار زيادي دارد. در فرد مبتلا به اختلال اضطرابي، نگراني از بين نمي‌رود و با گذشت زمان وخيم تر مي‌شود. اين احساسات مي‌تواند در فعاليت‌هاي روزانه مثل عملكرد شغلي، تكاليف مدرسه و روابط نيز تاثيراتي را به همراه داشته باشد.

*اختلال كم توجهي- بيش فعالي

اين نوع از اختلال در بين افراد جامعه بيشتر شايع است و مي‌تواند هم كودكان و هم بزرگسالان را تحت تاثير قرار دهد. اساسا در اين نوع اختلال‌ها آرام نشستن و توجه كردن براي فرد كاري بسيار مشكل و سخت مي‌شود. تمركز در فرد از بين مي‌رود و نمي‌تواند بر كاري كه انجام مي‌دهد متمركز شود. اين اختلال مي‌تواند مشكلاتي جدي را براي فرد در مدرسه يا محل كار به ‌وجود آورد.

 

*افسردگي

افسردگي ميليون‌ها نفر را تحت تاثير قرار مي‌دهد و برخي از آنها حتي نمي‌دانند كه به آن مبتلا هستند،  افسردگي احتمالا علل ريشه‌اي دارد و تاثير رفتاري مشخص و دقيقي براي آن نمي‌توان يافت اما اگر بر يك شكل آن كه همان افسردگي اصلي است تمركز شود، بسياري از تغييرات رفتاري قابل ملاحظه پديدار مي شود. افراد مبتلا به نوع اصلي افسردگي تمايل به زياد خوابيدن دارند، عادات غذايي آنها تغيير مي‌كند و حتي توانايي كار كردن يا مدرسه رفتن را از دست مي‌دهند.

*اختلال خوردن

اختلال‌ خوردن نوعي ديگر از اختلالات رفتاري است و شكل‌هاي گوناگوني دارد. برخي از افراد پرخوري و افراط مي‌كنند درحاليكه برخي ديگر اصلا به ندرت چيزي مي‌خورند. بي‌اشتهايي، پرخوري عصبي و غيره از انواع اختلال های خوردن میباشد. در صورتيكه به اين اختلال‌ها رسيدگي نشود، مشكلاتي جدي را براي سلامت فرد به همراه خواهند داشت و حتي مي‌توانند منجر به كشته شدن فرد شوند.

* ترس

اختلال ترس(پانيك) دربردارنده كساني است كه حملات ترسناك را تجربه مي‌كنند و به شدت با اضطراب و نگراني و نيز افرادي كه با آگورافوبيا(هراس از مكان‌هاي باز) دست و پنجه نرم مي‌كنند در ارتباط است. ترس از حملات هراس آميز مي‌تواند حملات هراس آميز ديگري را به ‌وجود آورد و اين چرخه باطل ادامه پيدا مي‌كند.

*اختلال استرس پس از سانحه

اين اختلال بين قرباني‌هاي جنايت‌ وحشيانه يا افرادي كه مورد سوءاستفاده و تجاوز قرار گرفته‌اند شايع است. برخي افراد مي‌توانند بهبود پيدا كنند در حاليكه برخي ديگر باقي مانده عمر خود را با اين اختلال پشت سر مي‌گذارند. خواب‌هاي بد، بازگويي وقايع گذشته و افكارترسناك و دلسرد كننده ازعلائم اين اختلال هستند.

*اختلال عاطفي فصل

اختلال عاطفي فصلي زندگي افراد را در برخي نقاط دنيا تحت تاثير قرار مي‌دهد. اساسا، تغيير در ميزان نور خورشيد منجر به مسائل رفتاري مي‌شود. بطور طبيعي، اين اختلال يك مساله دوره‌اي و فصلي است. محققان معتقد هستند كه اين اختلال در نتيجه ساعت بيولوژيكي و شيمي مغز حاصل مي‌شود كه در نتيجه كمبود نور خورشيد در فصل زمستان تغيير مي‌كند. اختلال عاطفي فصلي نوعي افسردگي است و بسته به مكان زندگي افراد خطر ابتلا به آن را افزايش مي‌ دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

suscipit dolor. Praesent sit leo eget ut Aliquam facilisis at Curabitur lectus